10 περιοχές της Αθήνας … πως πήραν το όνομα τους!

Είστε σίγουροι ότι γνωρίζετε από πού πήραν το όνομά τους οι γνωστότερες συνοικίες και τα προάστια της Αθήνας; Σας προκαλούμε να απαντήσετε στις δέκα ερωτήσεις του κουίζ που φτιάξαμε για χάρη σας και να μας πείτε στο τέλος του δημοσιεύματος με σχόλιο πόσα… ψάρια πιάσατε. *Σημείωση: Σε αρκετές περιπτώσεις, υπάρχουν περισσότερες από μία εκδοχές για την προέλευση μιας ονομασίας – εμείς αναφερόμαστε κάθε φορά στην επικρατέστερη.

Χαλάνδρι: Η επικρατέστερη εκδοχή για την ονομασία του Χαλανδρίου είναι αυτή που αναφέρεται στον τούρκο μεγαλογαιοκτήμονα Χαλά Μπέη στον οποίο ανήκαν μεγάλες εκτάσεις γης κατά την τουρκοκρατία. Υπάρχει επίσης και η θεωρία πως το Χαλάνδρι ονομάστηκε έτσι επειδή διέθετε χίλιους άνδρες (Χιλιάνδριον => Χαλάνδριον).
Στην αρχαιότητα ονομαζόταν Φλύα, που σημαίνει εύκαρπη γη.

Ζωγράφου: Ο Ιωάννης Ζωγράφος, που διέθετε μεγάλη έκταση στα περίχωρα του κέντρου, την μοίρασε σε μικρά κομμάτια και τα πούλησε σε περίπου 100 οικογένειες, που συνέστησαν στις αρχές του περασμένου αιώνα την «κοινότητα Ζωγράφου» – τότε αναφερόταν πως μένουν «στα κτήματα του Ζωγράφου». Αργότερα, ένας από τους γιους του, ο Σωτήρης Ζωγράφος, έγινε ο πρώτος δήμαρχος Ζωγράφου. Και η άχρηστη πληροφορία της ημέρας: Άλλος ένας από τους άλλους γιους του, ο Νίκος, είναι ο γνωστός Nick the greek.

Ψυρρή:Ένας νησιώτης από τα Ψαρά (τα οποία ονομάζονταν στον Μεσαίωνα Ψύρα) έφτασε στην περιοχή και έχτισε την εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, η οποία έχει κατεδαφιστεί. Αυτός μετονομάστηκε σε Ψυρής (που σημαίνει Ψαριανός) και με τη σειρά της μετονομάστηκε και η περιοχή σε «Ψυρή» – και όχι Ψυρρή, όπως την αποκαλούμε σήμερα.

Μετς: Το 1872 ο Κάρολος Φιξ, γιος του Ιωάννη Φιξ, ιδρυτή της γνωστής ζυθοποιΐας Φιξ, άνοιξε στην περιοχή την μπυραρία «Μετς», που αργότερα έγινε καφέ-αμάν και έγινε σήμα-κατατεθέν της γειτονιάς. Το όνομα της μπυραρίας προήλθε από την γαλλική πόλη Μετς όπου δόθηκε η τελευταία μάχη του γαλλογερμανικού πολέμου το 1871, πόλη την οποία οι Γάλλοι αναγκάστηκαν να παραχωρήσουν στη Γερμανία.

Ψυχικό: Από τις επικρατέστερες εκδοχές της «βάφτισης» του Ψυχικού είναι η ιστορία της Αγίας Φιλοθέης, που όντως διάνοιξε πηγάδι στην περιοχή για να ξεδιψούν οι διαβάτες και οι αγρότες. Η ίδια είχε πλούσιο φιλανθρωπικό έργο, ενώ ίδρυσε και μονή στην περιοχή της Φιλοθέης, η οποία επίσης της χρωστά το όνομά της. Υπάρχει, ωστόσο, άλλη μία εκδοχή για το όνομα του Ψυχικού είναι αυτή που θέλει τον μαραθωνομάχο Φειδιππίδη να φτάνει εκεί για να αναγγείλει στους Αθηναίους το περίφημο «νενικήκαμεν» και να ξεψυχάει (εξ ου και το «ψυχικό»).

Άνω Πετράλωνα: Σύμφωνα με αυτό εδώ το ιστολόγιο για την γειτονιά των Άνω Πετραλώνων, «το όνομα οφείλεται στα πέτρινα αλώνια που δημιουργήθηκαν τα πολύ παλιά χρόνια στην περιοχή αυτή με εξομάλυνση του εδάφους της που ήταν γεμάτο βράχους και πέτρες». Για την «Ιστορία», ο Διγενής Ακρίτας πολέμησε στα μαρμαρένια αλώνια.

Κερατσίνι: Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, το Κερατσίνι οφείλει το όνομά του στις κερατιές που φύτρωναν στην περιοχή, σε συνδυασμό μάλιστα με το όνομα του ιδιοκτήτη της περιοχής από τον λόφο του Αγίου Γεωργίου ως τα Μανιάτικα και από το σημερινό νεκροταφείο της Αναστάσεως μέχρι τη Δραπετσώνα, ονόματι Γκίνης. Έτσι, η επίσημη ονομασία κατά την Τουρκοκρατία έγινε «Τσερατσίνιον» και αργότερα επικράτησε η δημοτική εκδοχή «Κερατσίνιον».

Εξάρχεια: Έξαρχος ήταν το όνομα ενός Ηπειρώτη που άνοιξε το μπακάλικό του στη γωνία Σολωμού και Θεμιστοκλέους στα τέλη του 19ου αιώνα. Από το επώνυμό του βαφτίστηκε η γειτονιά και αργότερα ολόκληρη η περιοχή.

Πλάκα: Υπάρχουν πολλές εκδοχές για την προέλευση της ονομασίας της Πλάκας – μία από τις επικρατέστερες αναφέρει πως οφείλεται σε μια μεγάλη πέτρινη πλάκα που βρέθηκε στο εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου (μέσα στον αρχαιολογικό χώρο του θεάτρου Διονύσου). Αξίζει να αναφέρουμε και μια άλλη ενδιαφέρουσα εκδοχή, πως το όνομα «Πλάκα» προέρχεται από την αλβανική λέξη «πλιάκα» που σημαίνει παλαιός. Επικράτησε κατά την εγκατάσταση αρβανιτών «γκαγκαρέων» κατά τον 17ο αιώνα στην περιοχή γύρω από την Ακρόπολη που ήταν έρημη και εγκαταλελειμμένη μετά τους ρωμαϊκούς και βυζαντινούς χρόνους. Οι αρβανίτες αυτοί έλεγαν ότι κατοικούν στην «πλιάκα» (παληά) Αθήνα και έτσι έμεινε το όνομα.

Κολωνάκι: Παρ’ ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η εκδοχή του ιάπωνα φιλοτελιστή, η αλήθεια είναι πως το μικρό κολωνάκι ύψους 2 μέτρων και διαμέτρου 30 εκατοστών που βρίσκεται στην πλατεία της περιοχής βάφτισε την πιο αριστοκρατική συνοικία του κέντρου. Η μαρμάρινη κυλινδρική στήλη στήθηκε από τους κατοίκους της τουρκοκρατούμενης Αθήνας, οι οποίοι συχνά έστηναν τέτοιες κολώνες στο πλαίσιο λιτανείας με θυσίες μοσχαριών προς αποτροπή επιδημιών.

This entry was posted in Παράξενα and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s