Οι καλύτερες στιγμές της Αγγλόφωνης Ελληνικής Ροκ. Μέρος 1- Η Ψυχεδελική Αποκάλυψη

Παρόλο που η ελληνική ροκ μουσική των ’60-’70 δεν είχε ιδιαίτερη ανταπόκριση προς το ευρωπαϊκό κοινό (λογω της γλώσσας), υπήρχαν ωστόσο κάποιες αξιοσημείωτες εξαιρέσεις. Ίσως η πιο γνωστή μπάντα με αγγλόφωνο στίχο εκείνης της εποχής ήταν οι Afrodite’s Child που πήραν το ονομά τους από ένα τραγούδι του Dick Campbell. Σχηματίστηκαν το 1967 από τον Βαγγέλη Παπαθανασίου στα πλήκτρα, τον Ντέμη Ρούσσο στο μπάσο, κιθάρα και φωνητικά, τον Λουκά Σιδερά στα ντραμς και τα φωνητικά και τον Αργύρη «Silver» Κουλούρη στην κιθάρα.

Το πρώτο τους single Rain and Tears(1968) αποτελεί μια προσαρμογή του τραγουδιού Canon in D του Pachelbel, το οποίο ηχογραφήθηκε στην Γαλλία.

Ένα single που γνώρισε αμέσως την διεθνή επιτυχία και πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα.

Ωστόσο το αδιαμφισβήτητο αριστούργημα της μπάντας αποτέλεσε το άλμπουμ 666.
Ηχογραφήθηκε στα τέλη του 1970 με αρχές του 1971 και θεωρείται ορόσημο στην ιστορία της progressive rock. Ένα album εκληκτικής μουσικής πολυμορφίας, ένας δυνατός συνδιασμός της αρχικής μουσικής τους ιδέας με εξαιρετικά καινοτόμο ήχο.

Το 666 ή The Apocalypse of John (Η Αποκάληψη του Ιωάννη)είναι σε μεγάλο βαθμό δημιούργημα του Βαγγέλη Παπαθανασίου αφού η χρήση των synthesizer/πλήκτρων, ηχητικών εφέ μαρτυρούν ότι ήταν πόνημα του. Ήταν πολύ πειραματικό τόσο στους στίχους όσο και στην μουσική και παρουσιάζε μία προσαρμογή εδαφίων της Αποκάλυψης του Ιωάννη της Καινής Διαθήκης.

Μουσικά, το άλμπουμ περιέχει αρκετά αξιόλογα κομμάτια, όπως το Aegean Sea, Break, The Four Horsemen κ.α. Πάρολη την πειραματική μορφή του, αυτή η απελευθέρωση των ήχων του 666 το έκανε να θεωρηθεί ως ένα από τα πιο καλτ αλμπουμ της ροκ.

Λίγο πριν την κυκλοφορία του άλμπουμ υπήρξε έντονη διαμάχη μεταξύ του Βαγγέλη Παπαθανασίου και της δισκογραφικής εταιρίας Mercury Records, η οποία αντιτάχθηκε στο τραγούδι «∞» (Infinity ή Άπειρο) χαρακτηρίζοντας το ως άσεμνο.

Στο τραγούδι, η Ειρήνη Παππά έλεγε τους στίχους «I was, I am, I am to come» οι οποίοι τυπικά παραπέμπουν μεν στο εδάφιο της Αποκάλυψης του Ιωάννη «Εγώ […] που είμαι και ήμουν και θα έρθω» (1:8) όμως η αγγλική φράση στην καθομιλουμένη σημαίνει «ήμουν, είμαι, θα τελειώσω», το οποίο χαρακτηρίστηκε ως ηχητική προσομοίωση του γυναικείου οργασμού.

Όταν τελικά το διπλό άλμπουμ κυκλοφόρησε το 1972, το κόκκινο χρώμα του εξωφύλλου του, όπου ο αριθμός 666 ήταν εμφανής, θα ξεκινούσε νέα διαμάχη. Μια διαμάχη που στο τέλος μόνο καλό έκανε αφού είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων του άλμπουμ το οποίο υπερέβη τα 20 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.

Παρά το γεγονός οτι αυτο το άλμπουμ ήταν το μεγαλύτερο επίτευγμα της μπάντας και το τραγούδι 666 θα μπορούσε επίσης να είναι το κύκνειο άσμα τους, η σχέση των μελών της μπάντας άρχισε να φθείρεται κατά την διάρκεια της ηχογράφησης και μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ διαλύθηκαν.

Τόσο ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, όσο και ο Ντέμης Ρούσσος ακολούθησαν επιτυχημένη σόλο καριέρα, με τον πρώτο να επιτυχθάνει μια καριέρα παγκόσμιας φήμης ως συνθέτης της ηλεκτρονικής μουσικής (συμπεριλαμβανομένων των soundtracks για το Blade Runner και Chariots of Fire).

Παρόλο που οι Afrodite’s Child αποφάσισαν να ακολουθήσουν διαφορετικούς δρόμους, κατάφεραν να γεννήσουν ένα ψυχεδελικό αριστούργημα, ένα αιώνιο «μνημείο» της ελληνικής ροκ μουσικής και ένα απο τα καθοριστικά άλμπουμ της δεκατίας του ’70 της προοδευτικής και πειραματικής σκηνής.

Κλείνω με το αγαπημένο μου κομμάτι…

Της Κατερίνας, Απ’ολα (με sos)

This entry was posted in Αφιερώματα and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Οι καλύτερες στιγμές της Αγγλόφωνης Ελληνικής Ροκ. Μέρος 1- Η Ψυχεδελική Αποκάλυψη

  1. Παράθεμα: Οι καλύτερες στιγμές της Αγγλόφωνης Ελληνικής Ροκ. Μέρος 2- Οι Αντικατοπτρισμοί μιας ιδιοφυΐας | Απ'όλα (με sos)

  2. Παράθεμα: Οι καλύτερες στιγμές της Αγγλόφωνης Ελληνικής Ροκ. Μέρος 3- Ο Σωκράτης και το Κώνειο | Απ'όλα (με sos)

  3. Παράθεμα: Οι καλύτερες στιγμές της Αγγλόφωνης Ελληνικής Ροκ. Μέρος 4 – Οι έντονοι δεσμοί μιας κοφτερής γραβάτας | Απ'όλα (με sos)

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s