Πίστευε, αφού πρώτα ερευνήσεις…

Η τηλεοπτική οθόνη δείχνει μια διαδήλωση: Από τη μια οι διαδηλωτές, από την άλλη τα ΜΑΤ. Ενας παρουσιαστής περιγράφει το γεγονός από την πλευρά των διαδηλωτών, ένας άλλος από την πλευρά των ΜΑΤ. Ποια είναι η σωστή περιγραφή; Το ερώτημα αυτό, που αφορά μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επιχειρείται να απαντηθεί, για δεύτερη χρονιά φέτος, μέσω του προγράμματος «Ψάξε, ψάξε και θα το βρεις – Παίζοντας με τη δημοσιογραφική πράξη».

«Λόγου Παίγνιον»

Περισσότεροι από 450 μαθητές από 14 σχολεία της Αττικής παρακολούθησαν πέρσι το πρόγραμμα που σχεδιάστηκε από τη διεπιστημονική ομάδα «Λόγου Παίγνιον», στην οποία συμμετέχουν νέοι εκπαιδευτικοί, δημοσιογράφοι και ψυχολόγοι, και το οποίο πραγματοποιείται με τη συμβολή του Μορφωτικού Ιδρύματος της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ), με την έγκριση του υπουργείου Παιδείας, στις αίθουσες των εκδηλώσεών της (Ακαδημίας 20). Στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος συνέβαλε ο κ. Αριστοτέλης Νικολαΐδης, καθηγητής στην ΑΣΟΕΕ και στο Πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου στον τομέα της ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας και των Media. Για φέτος προγραμματίζονται 24 σχολεία με πάνω από 1.000 μαθητές.

Προηγήθηκε δοκιμαστική εφαρμογή του προγράμματος σε σχολείο στο Χαλάνδρι και η εμπειρία αυτή διαμόρφωσε την τελική εφαρμογή του. Η κάθε ομάδα, που αποτελείται από 45 μαθητές, παρακολουθεί, παρουσία και καθηγητών τους, το διάρκειας μιάμισης ώρας πρόγραμμα, που περιλαμβάνει: Την προβολή του προαναφερόμενου βίντεο, συζήτηση για το περιεχόμενό του και γραπτή απάντηση των παιδιών, με τις εντυπώσεις τους, με συγκεκριμένα ερωτήματα.

Μεθοδικά το πρόγραμμα στηρίζεται στη δυναμική της ομάδας και στην ανάπτυξη του κινήτρου μάθησης μέσα από το παιχνίδι. Σκοπός είναι οι μαθητές να αντιληφθούν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες την υποκειμενική διάσταση της δημοσιογραφικής πληροφορίας και να αναπτύξουν αντανακλαστικά απέναντι στην αβασάνιστη, πολλές φορές, διασπορά ειδήσεων, ειδικά στο διαδίκτυο. Ετσι έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν μια δημιουργική και ηθική στάση σχετικά με τη δημοσιογραφία, αλλά και να αντιληφθούν πως η δημοσιογραφική πράξη μπορεί να επηρεάσει, ακόμη και να διαμορφώσει την πραγματικότητα. Τέλος, στόχος του προγράμματος είναι να συμβάλει στην άρση των αρνητικών στερεοτύπων που αφορούν τη δημοσιογραφία και τους δημοσιογράφους.

Μεγάλη ανταπόκριση

Με έκθεσή τους τα μέλη της ομάδας, που συμμετείχαν στο περσινό πρόγραμμα, επισημαίνουν τη μεγάλη ανταπόκριση που είχε σε μαθητές και καθηγητές. Οι μαθητές φάνηκε να εξοικειώνονται με τη δημοσιογραφική πρακτική και με το γεγονός ότι υπάρχει αναπόφευκτα υποκειμενική διάσταση στη δημοσιογραφία. Ακόμη παρατηρούν πως το νεαρό της ηλικίας των ίδιων, συνέβαλε σε μια θετική ταύτιση των μαθητών με τους δημοσιογράφους και κατ’ επέκταση σε μια θετική εικόνα των μαθητών για τη δημοσιογραφία.

Αξιόλογες και οι γραπτές απαντήσεις των παιδιών στα ερωτήματα που τους τέθηκαν: α) Πόσο ενδιαφέρον βρήκαν το πρόγραμμα; β) Νομίζουν ότι θα είχε σημασία να το παρακολουθήσει κι ένας μεγάλος από την οικογένειά τους; και γ) Πιστεύουν ότι το πρόγραμμα θα επηρεάσει τον τρόπο που παρακολουθούν τις ειδήσεις από τα μέσα ενημέρωσης;

Στο πρώτο ερώτημα, ένα ποσοστό 93% δίνει θετική απάντηση. Στο δεύτερο η θετική απάντηση είναι μικρότερη: 80%. Στη δε τρίτη η θετική απάντηση είναι της τάξης του 86%.

Ενδεικτικά, μια θετική απάντηση: «Με το πρόγραμμα αυτό έμαθα το πόσο μπορεί να αλλάξει μια είδηση (μερικές φορές ολοκληρωτικά) λόγω του δημοσιογραφικού σχολιασμού ή από τις λεζάντες που μπαίνουν στην τηλεόραση. Σοκαρίστηκα από το γεγονός πως όποιος θέλει μπορεί να διαμορφώσει μια είδηση προκειμένου να επηρεάσει με τον τρόπο που θέλει τους θεατές».

Και μια άκρως αρνητική: «Δεν ήταν καθόλου ωραία και ελπίζω να μην ξανάρθω και σας μισώ όλους. Θέλω να σας πω ότι είστε οι χειρότεροι άνθρωποι του κόσμου»!

Συντάκτης:

http://www.efsyn.gr/arthro/pisteye-afoy-prota-ereyniseis

 

Advertisements
This entry was posted in Είδαμε κι ακούσαμε and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s