Φοιτητές ξανά για 10 μέρες

14102511_666760833489704_8604851766014942781_n

“Όταν είμαστε στους καταυλισμούς δεν μπορούμε να κάνουμε πράγματα μαζί όλοι οι νέοι” ήταν το μικρό παράπονο της Σαχάρ. “Χωριζόμαστε σε Ιρανούς, Σύρους, Αφγανούς, η κάθε εθνικότητα δυστυχώς τις περισσότερες φορές δρα αυτόνομα, ακόμη και στα καμπ” λέει η 23χρονη φοιτήτρια από το Ιράν.

Σε ένα τραπέζι, την προτελευταία μέρα της Θερινής Ακαδημίας για νέους πρόσφυγες, η Σαχάρ μιλούσε για το πάντρεμα διαφορετικών πολιτισμών. “Δεν είναι μόνο οι πολιτισμοί που κουβαλούν οι πρόσφυγες. Είναι και η ευρωπαϊκή κουλτούρα, η ιστορία που μάθαμε” διακόπτει η Τσαρέ, φοιτήτρια κι αυτή στο Ιράν -οι περισσότερες κοπέλες εξάλλου ήταν από τη Συρία ή το Ιράν, από το Αφγανιστάν ή χώρες της βορείου Αφρικής μόνο αγόρια…

Όλοι τους είχαν έρθει σε έναν χώρο με ιδιαίτερο συμβολισμό, στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας, για να μάθουν. Οι προκαταλήψεις μας συχνά για τους νέους ανθρώπους της προσφυγιάς τούς θέλουν να μην προχωρούν σε ανώτατες σπουδές. Όμως οι περισσότεροι από τους 30 νέους που συμμετείχαν στην ακαδημία είχαν πτυχία κάθε ειδικότητας, από Νομική έως Φωτογραφία, από Πολυτεχνεία ως επιστήμες Υγείας· άλλοι πάλι ήρθαν με όνειρο να μπουν σε μια σχολή. Ανάμεσά τους και η 19χρονη Νεγκίν, πρωταθλήτρια στο kick boxing. Όλοι είχαν μια ζωή διαφορετική από αυτή που μπορεί να νομίζουμε στις χώρες τους· μια ζωή που διέκοψε ο πόλεμος. Τις 10 ημέρες της ακαδημίας έλεγαν όμως πως «ξαναένιωσαν φοιτητές»…

Το μπάτζετ της διοργάνωσης, μερικές χιλιάδες ευρώ, που κάλυψαν διαμονή, πλήρη διατροφή, μετακινήσεις· η απόδειξη ότι με λίγα χρήματα και την πολύ σημαντική εθελοντική στήριξη εκπαιδευτών και καθηγητών είναι δυνατόν να δοθεί προοπτική.

 

Πρόβλημα πληροφόρησης

Αν ρωτούσες τους νέους για το μεγαλύτερο «θέλω» τους, αυτό ήταν η πληροφόρηση, όπως είπαν και στην αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου κατά την τελετή λήξης της ακαδημίας. Από τα ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα έως την πρόσβαση στο δημόσιο σύστημα Υγείας και Παιδείας, έως την έλλειψη “γέφυρας” ανάμεσα στα πανεπιστήμιά τους με τα ευρωπαϊκά, ζητούσαν να μάθουν. Ταυτόχρονα όμως ήθελαν και να προσφέρουν, να νιώσουν κοινωνικά χρήσιμοι. Πράγματι, “η ανάγκη των παιδιών αυτών για κοινωνικοποίηση είναι τόσο μεγάλη, αυτό το καταλαβαίνεις και από το πόσο μεγάλη είναι η ανάγκη τους να γνωρίσουν την ελληνική γλώσσα” τόνιζε η Χριστίνα Κωστάκου, καθηγήτρια της ελληνικής ως ξένης γλώσσας.

 

“Το παράδειγμα της Ελλάδας πρέπει να φτάσει σε όλη την Ευρώπη”

“Ξέρετε, μπορώ να λέω πολλές θεωρίες για την καλλιέργεια της δημοκρατικής συνείδησης, για την εφαρμογή των δικαιωμάτων, ξέρω τους νόμους, βλέπω τους πρόσφυγες στα χαρτιά και τους ακούω στη γλώσσα των πολιτικών, όμως τίποτα δεν συγκρίνεται με την επαφή με αυτά τα παιδιά, με τη δύναμη που έχουν” έλεγε η Ολένα Στισλάβσκα, εκπαιδεύτρια από το Συμβούλιο της Ευρώπης.

“Αυτό που με έχει εντυπωσιάσει περισσότερο είναι η αλληλεγγύη που δείχνουν οι πολίτες της Ελλάδας στους πρόσφυγες, η προσπάθειά τους να τους υποδεχθούν, να μοιραστούν ό,τι έχουν παρά την κρίση και στη συνέχεια η προσπάθεια της κυβέρνησης να τους ενσωματώσει. Δυστυχώς άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι ξενοφοβικές. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, όμως, το παράδειγμα της Ελλάδας πρέπει να φτάσει σε όλη την Ευρώπη”.

 

Αυθόρμητο γλέντι

Είναι δύσκολο να αποτυπωθούν οι εικόνες και τα συναισθήματα από το αυτοσχέδιο πάρτι που το βράδυ του Σαββάτου “έκλεισε” την ακαδημία. Οι χοροί -όλων των χωρών-, το κέφι, τα τραγούδια -σε όλες τις γλώσσες-, αλλά και η απτή απόδειξη ότι όλοι μπορούν να διασκεδάσουν, από τους “κυβερνητικούς” έως τους καθηγητές και τα νέα παιδιά, τους εθελοντές φοιτητές από την Ελλάδα… Ένα αυθόρμητο γλέντι στήθηκε, στην αρχή με μουσική από κινητά, μετά με ηχεία μεγάλα που έδωσε ο φύλακας του χώρου. Ώς τα ξημερώματα κανείς δεν σταμάτησε να διασκεδάζει, μέχρι που η κούραση από τις 10 μέρες αυτές έγινε “μικρά πηγαδάκια” με συζητήσεις κάθε είδους και κρασί λίγο πριν από τον ύπνο για το ταξίδι της επιστροφής.

 

*Ποιο είναι το “κέρδος” της Θερινής Ακαδημίας;

Οι νέοι άνθρωποι δεν μπορούν να μείνουν αποκλεισμένοι από την κοινωνία σε κλειστές δομές. Η ιδέα, λοιπόν, που οφείλω να πω ότι ξεκίνησε από το Συμβούλιο της Ευρώπης, ήταν να ενταχθούν στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, είτε συνεχίζοντας τις σπουδές που είχαν ξεκινήσει στις χώρες τους είτε ξεκινώντας εδώ. Στη Θερινή Ακαδημία ήρθαμε σε επαφή μαζί τους. Σε συνέχεια επεξεργαζόμαστε τα κριτήρια για τη δημιουργία ενός «διαβατηρίου φοίτησης». Οι πρυτάνεις έχουν ανταποκριθεί στη συζήτηση αυτή δείχνοντας αλληλεγγύη για το προσφυγικό.

 

*Ποιο είναι το επόμενο βήμα για το υπουργείο Παιδείας;

Να βρούμε τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι πρόσφυγες να καταρτιστούν στην ελληνική γλώσσα. Συνεργαζόμαστε με τα ανώτατα ιδρύματα ώστε να έχουν πιστοποίηση γνώσης της ελληνικής, όπως συμβαίνει στα διδασκαλία ξένων γλωσσών σε ΕΚΠΑ και ΑΠΘ. Όσο για την ένταξή τους στην Τριτοβάθμια, θα μπορούσε να υπάρξει μια επιτροπή που θα θέσει κριτήρια. Ενδεχομένως να καταφέρουμε να δώσουμε υποτροφίες για τις σπουδές τους ή να βρούμε τρόπο για να μάθουν τεχνικές ειδικότητες.

 

*Θα κάνετε κι άλλες παρόμοιες ακαδημίες;

Σχεδιάζουμε να επαναλάβουμε την ακαδημία με τη συμμετοχή παιδιών 15-17 ετών. Είναι ιδιαίτερα σημαντικά τα μαθήματα γλώσσας, ελληνικής και αγγλικής, ιστορίας, πολιτισμού ευρωπαϊκού και ελληνικού, αλλά και οι άλλες δραστηριότητες που έκαναν εδώ, τέχνης και αθλητισμού. Πρέπει να ευχαριστήσω τους καθηγητές που συμμετείχαν και ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας.

avgi

Το παρακάτω βίντεο δημιουργήθηκε από τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα και παρουσιάζει με πολύ ωραίο τρόπο τι ακριβώς ήταν η Θερινή Ακαδημία στην Ολυμπία, τι έμαθαν και τι αποκόμισαν οι πρόσφυγες φοιτητές από τη συμμετοχή τους στο πιλοτικό αυτό πρόγραμμα. Απολαύστε τους!

Advertisements
This entry was posted in Αταξινόμητα, Είδαμε κι ακούσαμε. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s