21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ: Ένας… vegan φωτογράφος απο τη Σπάρτη που άλλαξε τον κόσμο

«Οι φωτογράφοι βλέπουν τον κόσμο πιο καθαρά απ’ τους άλλους. Τον καδράρουν. Το θέμα όμως, είναι.. πού θα στήσεις το κάδρο».

«Αν ο κόσμος έβλεπε περισσότερες ταινίες, αν ο κόσμος ενημερωνόταν περισσότερο, τα πράγματα θα άλλαζαν προς το καλύτερο. Οι ταινίες θα έπρεπε να γυρίζονται για να αλλάξει ο κόσμος, όχι για να… τρώμε ποπ κορν», λέει ο Λούις Ψυχογιός.

Ο 62χρονος Ελληνοαμερικάνος, γεννημένος στην Αιόβα, ο γιός του Έλληνα οικοδόμου-μετανάστη που έφυγε από τη Σπάρτη λίγο μετά το τέλος του εμφυλίου πολέμου, ο εργάτης που ήθελε να αλλάξει τον κόσμο «όχι μόνο με τα χέρια αλλά και με το μυαλό μου», ο φωτογράφος του National Geographic, o βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, βρέθηκε σήμερα το μεσημέρι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καλεσμένος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που το πρόσφερε …carte blanche για την επιλογή σειράς ακτιβιστικών ντοκιμαντέρ τα οποία βάζουν σε πρώτο πλάνο την προστασία του πλανήτη.

«Χρησιμοποιώ το σινεμά για ν’ αλλάξω τον κόσμο. Στις ΗΠΑ οι ταινίες διακρίνονται για τις… εισπράξεις τους, ο κινηματογράφος όμως είναι όπλο κοινωνικής αλλαγής, όπλο μαζικής οικοδόμησης συνειδήσεων. Φτάνει ένα 10%. Αν καταφέρει κάποιος να πείσει το 10% ενός πληθυσμού να υποστηρίξει μια ιδέα, δημιουργεί κίνημα. Αυτό το 10% είναι η κρίσιμη μάζα που μπορεί να επιφέρει αλλαγές στον πολιτισμό», σχολίασε μεταξύ άλλων σ’ έναν «ορμητικό» μονόλογο ο γοητευτικός Ελληνοαμερικανός, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, που διοργάνωσε το 21ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ.

Γεννημένος στην Αϊόβα των ΗΠΑ στα 1957, ο Λούις Ψυχογιός φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Μιζούρι, με ειδίκευση στο φωτορεπορτάζ. Το 1980, σε ηλικία 23 ετών, προσελήφθη από το National Geographic και παρέμεινε στο περιοδικό για 17 χρόνια. Είναι ο ίδιος ιδρυτής του Συλλόγου Προστασίας των Ωκεανών (Oceanic Preservation Society), ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού με στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την παρακίνηση σε αλλαγή σε ό,τι αφορά στους ωκεανούς του κόσμου μας.

Το βραβευμένο με Όσκαρ ντοκιμαντέρ του «The Cove» (Ο Όρμος) -προβάλλεται απόψε στις 20:00 στο «Ολύμπιον»- διαδραματίζεται στο Ταϊτζί, ένα μικρό ψαροχώρι στον Ειρηνικό Ωκεανό, όπου συντελείται ένα τεράστιο οικολογικό έγκλημα. Στον όρμο, επί έξι μήνες κάθε χρόνο, οι ντόπιοι ψαράδες σφάζουν δελφίνια (περίπου 23.000 ανά έτος) και μάλιστα υπό την προστασία-φρουρά της τοπικής Αστυνομίας. Τα δελφίνια καταναλώνονται στην Ιαπωνία (παρ’ ότι, σύμφωνα με μετρήσεις, το κρέας του δελφινιού είναι τοξικό καθώς περιέχει υδράργυρο σε ποσότητες που είναι επικίνδυνες).

«Η ταινία συνέβαλε στο να ανακοπεί κατά 93% η δολοφονία και η χρήση τους ως τροφή. Τα δελφίνια συγκεντρώνουν στο σώμα τους απίστευτες ποσότητες υδραργύρου. Γιατί πρέπει να μεταφερθεί αυτό στην ανθρώπινη αλυσίδα με την τροφή; Ξοδεύουμε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ετησίως για την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας που προέρχονται απ τις τροφές (ρύπανση, κλιματική αλλαγή)», τόνισε ο Ψυχογιός

«Η καλή διατροφή δεν ωφελεί μόνο την υγεία. Δεν υπάρχουν ευτυχισμένες αγελάδες που μας δίνουν γάλα. Η αλλαγή των διατροφικών μας συνηθειών θα ωφελήσει και τα ζώα και τον άνθρωπο» σημείωσε μεταξύ άλλων, τονίζοντας πως είναι μύθος η ρήση πως «αν είσαι χορτοφάγος δεν είσαι υγιής, καθώς η υγεία δεν εξασφαλίζεται με την κατανάλωση ζωικών πρωτεϊνών. Ο άνθρωπος είναι το κυρίαρχο όν στον πλανήτη -όχι όμως και το ευφυέστερο».

Ο Τράμπ και τα άλογα της λεωφόρου Μπρόντγουεϊ

«Ο Πρόεδρος Τράμπ έχει προκαλέσει τεράστια ζημιά στις ΗΠΑ. Οι Αμερικανοί συνειδητοποίησαν πλέον ότι δεν μπορούν να στηρίζονται στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Θα πρέπει να αναληφθούν δράσεις σε πολιτειακό επίπεδο. Φανταστείτε: Το 74% των ρεπουμπλικάνων δεν πιστεύουν ότι υπήρξε κλιματική αλλαγή. Και γι’ αυτό είναι υπεύθυνη η κακή χρήση της τεχνολογίας. Η τεχνολογία αλλάζει άρδην το τοπίο ανά δεκαετία. Σκεφτείτε τους υπολογιστές, το διαδίκτυο, το κινητό τηλέφωνο», επεσήμανε ερωτηθείς σχετικά, ενώ έκανε αναφορά σε ένα «φωτογραφικό» παράδειγμα.

«Έδειξαν κάποτε σε μια φωτογραφία του 1905 τη διάσημη λεωφόρο Broadway της Νέας Υόρκης. Ήταν γεμάτη με άμαξες και άλογα και… ένα αυτοκίνητο. Σε μια άλλη φωτογραφία -δέκα χρόνια μετά- το ίδιο «κάδρο» είχε πολλά αυτοκίνητο κι ένα άλογο. Ελπίζω και ο Τράμπ να ακολουθήσει τη μοίρα των αλόγων και να εξαφανισθεί από την Αμερική όπως οι άμαξες στις λεωφόρους της, αποτελώντας μόνο μια κακή ανάμνηση», σχολίασε.

 

Για το κοινό του 21ου Φεστιβάλ (1-10 Μαρτίου) ο Ψυχογιός έχει επιλέξει μια σειρά ακτιβιστικών ντοκιμαντέρ τα οποία θέτουν σε πρώτο πλάνο την προστασία του πλανήτη και «συνομιλούν» με το αφιέρωμα της διοργάνωσης, με τίτλο «Γιατί να κοιτάζουμε τα ζώα».

Στην αποψινή προβολή της βραβευμένης με Όσκαρ (το 2009) ταινίας «Ο Όρμος» στο «Ολύμπιον», το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα βραβεύσει τον Λουί με τον τιμητικό «Χρυσό Αλέξανδρο» (το ύψιστο βραβείο του φεστιβάλ).

Το βραβείο θα «προστεθεί» στα περισσότερα από 70 βραβεία που έχει ήδη λάβει παγκοσμίως για την κινηματογραφική και ακτιβιστική δράση του.

Πηγή: koutipandoras.gr

This entry was posted in Επικαιρότητα, Είδαμε κι ακούσαμε and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s